“Ik leer gewoon veel beter in de praktijk dan uit een boek.”

“Mensen denken altijd dat iedereen kan verkopen, maar het is toch moeilijker dan je denkt. Je moet je goed kunnen inleven in de klant en om kunnen gaan met onverwachte situaties. Als iemand bijvoorbeeld een slechte dag heeft, kan die dat afreageren op jou. Daarom is Blue School echt de opleiding voor mij, want in de praktijk leer ik veel beter dan vanuit een boek.” – Luca (18) doet de opleiding Denim Store Manager bij Blue School onderdeel van de School voor Business, Retail & Logistics.

Meer in de praktijk

“Hiervoor heb ik de opleiding verkoopspecialist gedaan, dit was eigenlijk een soort tussenopleiding. Ik wil heel veel en moet nog ontdekken waar ik ├ęcht in wil gaan werken. Een eigen onderneming lijkt me heel tof, maar ik zou ook nog wel als personal trainer aan de slag willen. Voor nu zit ik in ieder geval helemaal op mijn plek hier bij Blue School. Eigenlijk dankzij mijn slb’er want hij zei: “Nee, Luca jij moet de schoolbanken uit en de winkel in” en hij had gelijk, daar ben ik hem echt super dankbaar voor. Het is altijd fijn als iemand echt met je meedenkt en het beste zoekt voor jou.”

Over Blue School

“Het allerleukste aan de Blue School vind ik dat je veel eigen invulling hebt. Elk blok bestaat uit challenges zoals: hospitality en sales en in jaar twee mag je ook je eigen challenge kiezen. Dus als jij wilt stagelopen in het buitenland, dan gaan ze kijken of dat mogelijk is. Verder ben je veel in de praktijk aan het leren en ik vind dat gewoon de beste manier. De eerste keer een klant aanspreken is natuurlijk super eng – zeker omdat je het goed wilt doen – maar je wordt er snel beter in en er is altijd een docent of ondernemer waar je vragen aan kunt stellen. Als je iets met retail wilt doen en niet graag uit een boek leert, dan is dit echt de opleiding voor jou.”

Is het iets voor jou?

“Voor deze opleiding is het belangrijk dat je lef hebt, je moet op mensen af durven stappen en niet op je mondje zijn gevallen, ook inlevingsvermogen en klantvriendelijkheid zijn nodig. De klant op zijn of haar gemak stellen, daar gaat het om. Ik heb al de nodige ervaring in retail en dat helpt wel echt mee. Tuurlijk kun je veel leren, maar het moet wel een beetje in je zitten.”